Dungeon Keeper: Strategisk fängelsehantering
Dungeon Keeper är ett strategispel där spelare bygger och hanterar sin egen fängelsehåla medan de försvarar sig mot invaderande hjältar. Spelet använder en isometrisk perspektiv, vilket gör att spelare kan zooma och rotera vyn, och har ett unikt muskontrollsystem representerat av en hand för att välja rum, kasta besvärjelser och interagera med fängelsehålselement. Spelare börjar med ett Dungeon Heart och en arbetsstyrka av imps för att gräva tunnlar, fånga fiendens rum och hantera resurser som guld och mat. När spelare avancerar låser de upp nya rum och teknologier, vilket förbättrar deras fängelsehålas kapabiliteter.
Spelet involverar strategisk planering för att eliminera heroiska fiender och rivaliserande fängelsehållare, där varje nivå presenterar en ny region att erövra. Berättelsen berikas av Mentorns kommentarer, vilket ger en mörkt humoristisk ton till förstörelsen av de idylliska länderna. Dungeon Keeper erbjuder en rik ekologi där varelser har naturliga rivaliteter, vilket lägger djup till spelet eftersom spelare måste hantera inte bara sina resurser utan också relationerna mellan sina monster.